مقایسه و بررسی تسلا مدل S و پورشه پانامرا
مشخصات پورشه پانامرا ، بررسی تسلا مدل s ، مقایسه تسلا مدل s با پورشه مدل پانامرا ، بررسی امکانات ماشین و مشخصات فنی هر دو
تسلا مدل S
شرکت تسلا در سال ۲۰۰۳ توسط ایلان ماسک با هدف تولید خودروهای تمام الکتریکی تأسیس شد و کار خود را با ساخت یک رودستر الکتریکی آغاز کرد که بر اساس شاسی لوتوس ساخته شده بود. این خودرو در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد اما تسلا هدفهای بزرگتری داشت و به همین دلیل یک سال بعد در نمایشگاه فرانکفورت اولین سدان خود با نام مدل S را در قالب یک کانسپت رونمایی کرد. سپس چندی بعد در ژوئن سال ۲۰۱۰ نسخهٔ تولیدی این سدان تمام الکتریکی رسماً معرفی شد. مدل S یک سدان فول سایز لوکس پنجنفره است که بیشترین بُرد را در بین خودروهای تمام الکتریکی دارد. تسلا این ماشین را در انواع بسیار مختلفی و در مدلهای دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک به بازار عرضه نمود. همچنین بهتازگی این سدان تمام الکتریکی آمریکایی برای مدل ۲۰۱۷ دستخوش یک فیسلیفت و بهروزرسانی قرار گرفته است که بیشترین تغییرات ظاهری آن در قسمت جلو انجام گرفته و جلوپنجرهٔ تزئینی مشکیرنگ قبلی حذف شده است؛ اما درحالیکه مدل S تا پیشازاین در انواع گوناگونی تولید میشد، پسازاین فیسلیفت، مدلهای مختلف آن به تنها دو نمونه محدود شده است. مدل پایه که برای اولین بار بعد از فیسلیفت به خانوادهٔ مدل S اضافه شده است ۷۵ D نام دارد و مدل بعدی هم ۱۰۰ D است که بالاترین قدرت، عملکرد و ظرفیت باطری را دارد. ولی ما در این دوئل همان نسخهٔ پایه یا ۷۵ D را انتخاب کردهایم. این مدل به دو موتور الکتریکی مجهز است که یکی در جلو و دیگری در عقب نصب شده و هردو محور را به چرخش درمیآورند. این دو موتور مجموعاً ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۵۲۵ نیوتن متر گشتاور دارند. ظرفیت باطریهای این مدل نیز ۷۵ کیلووات ساعت است و با یکبار شارژ میتوانند خودرو را تا ۴۹۰ کیلومتر به پیش ببرند. تسلا مدل S در سال ۲۰۱۷ در ایالاتمتحده بیش از ۲۷ هزار دستگاه فروش داشته است.
پورشه پانامرا
پورشه از ابتدا کار خود را با ساخت خودروهای کوپه و اسپرت شروع کرد و همواره به این اصل پایبند بود؛ اما بااینحال این شرکت آلمانی در دههٔ ۸۰ میلادی به فکر ساخت سدان افتاد که این موضوع با توسعهٔ مدل ۹۸۹ در سال ۱۹۸۸ شکلی جدیتری به خود گرفت؛ اما بااینحال این سدان پورشه هیچگاه رنگ خط تولید را به خود ندید تا ایدهٔ ساخت سدان توسط این شرکت به بعد از ورود به بخش کراساوورها توسط مدل کائن موکول شود. سرانجام نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۰۹ جایی بود که پورشه برای نخستین بار اولین سدان تولیدی خود با نام پانامرا را رونمایی نمود. نسل نخست این ماشین پس از تجربهٔ یک فیسلیفت در سال ۲۰۱۳ سرانجام با نسل دوم جایگزین شد که در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۱۶ در برلین آلمان رونمایی شد. چندی بعد برای اولین بار پورشه نسخهٔ هاچبک پانامرا را هم با نام اسپرت توریزمو معرفی کرد که البته پیشنمایش آن با معرفی کانسپتی با همین نام در سال ۲۰۱۲ ارائه شده بود. نسل دوم پانامرا که بر روی پلتفرم MSB گروه فولکسواگن ساخته شده است، هماکنون در مدلهای مختلف با پیشرانههای متفاوت ارائه میشود. پانامرای پایه از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توربو با ۳۳۰ اسب بخار قدرت استفاده میکند درحالیکه قویترین مدل خانوادهٔ پانامرا که توربو S E-Hybrid نام دارد، از قوای محرکهٔ هیبریدی متشکل از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو و یک موتور الکتریکی با مجموع قدرت ۶۸۰ اسب بخار استفاده میکند. ولی ما در این دوئل جهت نزدیکی قدرت با رقیب الکتریکی، قویترین مدل غیر هیبریدی پانامرا یعنی مدل توربو را انتخاب کردهایم. پانامرا توربو مجهز به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربو است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ منتقل میشود. پورشه پانامرا سال گذشته در ایالاتمتحده حدود ۶۷۰۰ دستگاه فروش داشته است.






مشخصات تسلا مدل S و پورشه پانامرا


مشخصات فنی
پورشه پانامرا توربو | تسلا مدل S ۷۵D | |
پیشرانه | ۴ لیتری V8 | الکتریکی دو عدد |
تنفس | توئین توربو | – |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار | ۵۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۷۰ نیوتن متر | ۵۲۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۳ ثانیه | ۴٫۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۰۵ کیلومتر | ۲۳۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱٫۲ لیتر (ترکیبی) | ۲۰٫۴ کیلووات (ترکیبی) |
ظرفیت باک/باطری | ۹۰ لیتر | ۷۵ کیلووات ساعت |
بُرد | ۸۰۰ کیلومتر | ۴۹۰ کیلومتر |
وزن | ۲۰۸۳ کیلوگرم | ۲۱۰۰ کیلوگرم |
طول | ۵٫۰۵ متر | ۴٫۹۷ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲٫۹۵ متر | ۲٫۹۶ متر |
حجم صندوق بار | ۴۸۰ لیتر | ۸۹۵ لیتر |
قیمت پایه | ۱۴۷,۹۵۰ دلار | ۷۴,۵۰۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
مقایسه تسلا مدل S و پورشه پانامرا
مجله پدال